lauantai 11. kesäkuuta 2016

Keskuspuiston ammattiopistoon tutustuminen


1. Opetuksen havainnointi ja Keskuspuistoon tutustuminen 9.6.2016


Keskuspuiston ammattiopisto on toisen asteen ammatillinen erityisoppilaitos ja erityisopetuksen kehittämiskeskus. Koulutukset on tarkoitettu ensisijaisesti alle 25-vuotiaille henkilöille, jotka tarvitsevat opinnoissaan ja työllistymisessään erityisopetusta, yksilöllistä tukea ja ohjausta. 

Keskuspuistossa jokaisella opiskelijalla on erityisen tuen peruste, jotta pääsee heillä opiskelemaan. Aikuiskoulutuksen puolella voi opiskella ilman eritystuen tarvetta, tosin tällä hetkellä on hankala päästä sisään, koska erityisen tuen perusteella hakeutuvia on paljon ja heillä on etusija. Keskuspuisto on Suomen toiseksi suurin erityistuen tarpeisia opettavia oppilaitoksia johon pääsimme tutustumaan kollegani Sara Tolamon sekä koulutuspäällikkö Mari Linnan ohjaamina.

Keskuspuistossa voi suorittaa perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintoja.

Keskuspuistossa opiskellaan pääosin VOS-rahoitteisesti, jolloin perustutkinnoissa valtion rahoitus on 100% ja lisäkoulutuksessa valtion rahoitus on 85%.
Perehdyimme NAO-rahoitusmuotoon, joka on 20-29-vuotiaille henkilöille joilla ei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa. HUOM! Lukio katsotaan tässä tutkinnoksi. Tämä rahoitusmuoto on voimassa 2016 loppuun, ja tänä vuonna käynnistyneet koulutukset on mahdollista saada NAO-rahoitus vuoden 2018 loppuun. 


Tällä hetkellä heillä on valmistavassa koulutuksessa, eli VALMAssa n. 400 opiskelijaa. VALMAssa opiskelijat ovat tyypillisesti sellaisia jotka tulevat suoraan perusopetuksesta, ja joilla tulevaisuus on vielä hakusessa. Heille etsitään soveltuva koulutuspolku, erityisopetuksen perusteen ollessa taustalla. Opiskelijalla ei välttämättä ole tavoitetta mihin edetä, tai tavoite on olemassa, mutta se ei ole realistinen saavuttaa joko fyysisestä tai henkisestä rajoitteesta, jolloin heille etsitään vaihtoehtoinen, oma yksilöllinen polku. Koulutukseen valitaan ensisijaisesti alle 25-vuotiaita. Koulutus on 60 osaamispistettä ja kestää n. vuoden. 

TELMA-koulutus vahvistaa arkielämään taitoja, ja siinä koetetaan löytää polkuja työelämään. Tämä koulutus on ensisijaisesti alle 25-vuotiaille erityistä tukea tarvitseville henkilöille suunnattu. esim. asperger-henkilöt. Koulutuksen laajuus on 60 osaamispistettä, ja kesto yksilöllinen 1-3 vuotta. TELMA -koulutuksen jälkeen on mahdollista suorittaa jonkin tutkinnon yksittäinen osa, joka kykenee työllistämään opiskelijan. Catering perustutkinnosta kahvilapalvelut ja pikaruokapalvelut tutkinnon osat työllistävät hyvin opiskelijoita. Työssäoppimiseen tuodaan paljon teoriaa, eli miksi tehdään asioita, ei niinkään opiskella luokkaopetusmuotoisesti esim. lakiin liittyen.

Koulutuksiin on jatkuva haku kuukausittain. Päästäkseen opiskelijaksi Keskuspuistoon, tarvitaan lääkärin b-lausunto, lisäksi kaikki hakijat kutsutaan henkilökohtaiseen haastatteluun ja hakutilanteessa tehdään oppimisvalmiuskartoitus, jossa käsitellään mm. sora- lainsäädäntö "soveltumattomuuteen ratkaisuja" eli asiakas- tai potilasturvallisuus edellyttää tiettyjä asioita, esim.  terveydentila, rikostausta, jotka tulee huomioida valitessa opiskelijoita.

Itselleni oli oivaltavaa päästä kiertämään oikeissa opiskeluympäristöissä sekä tutustua ohjaaviin opettajiin, esim. keittiötyöskentelyn, autokorjaamon sekä metalli- ja hitsaustyöpajalla. Saimme kuulla oppimishaasteista erityisen tuen tarvitsevilla sekä heidän tulevaisuuden näkymiä. Oli miellyttävä havaita, että ryhmäkoot ovat yleensä alle 10 henkilöä, joka mahdollistaa syvemmän oppimisen ja ohjauksen.

Keittiöalan ammattilainen 
 


Korjaamolla korjataan autosi oppilaiden
toimesta laadukkaasti osaavan opettajan johdolla.


Työnäyte: työkalupakki
 



Työnäytteinä toteutetut potkukelkka ja potkulauta, joita voi myös ostaa oppilaitoksen kahvilan myyntipisteestä.







Työntömastotrukilla kuormalavat nousevat korkeuksiin.











Olen ohjannut aiemmin asiakkaitani opiskelemaan Keskuspuistoon, mutta ehdottomasti tulen suosittelemaan heitä laajemmin, nyt kun olen itse konkreettisesti nähnyt minkälaista tukea he tarjoavat oppimiseen, sekä onnistuvat menestyksekkäästi motivoimaan opiskelijoita opiskelemaan ja saavuttamaan oman asemansa yhteiskunnassamme, joka rakentuu pitkälti sen mukaan että jokaisen pitää tehdä oma osuutensa, huolimatta henkilön rajallisuuksista. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti