Itselleni työelämälähtöinen koulutus ja oppiminen ovat
mielenkiintoisia aiheita ja niistä uutisoitiin tutkimusjaksoni (touko-kesäkuun vaihde) aikana
kiitettävästi. Seurantajaksoon sisältyi
asiaa oppisopimuskoulutuksesta, yrittäjyyteen kannustamisesta
menestyvien yrittäjien kautta niin opiskelijoille kuin opettajille, lisäksi
uutisoitiin uusista ammateista, ammatillisen koulutuksen reformista ja
omaehtoisesta opiskelun mahdollisuuksista. Mielestäni nämä uutisoinnit
linkittyvät kaikki suveneeristi tulevaisuuden työelämään, jonka pohjalta lähdin
analysoimaan ja tarkastelemaan tätä osiota lähemmin.
Onko oppisopimusmalli sellaisenaan tullut tiensä päähän?
Nykyisellään oppisopimuskoulutusmalli ei kohtaa tämän päivän
työnantajaa, ja yritykset eivät ole valmiita panostamaan nuoren kouluttamiseen
ammattiin ja toimimaan kasvatuksellisena ohjaajana. Kolmen vuoden sitoutuminen
työntekijään koetaan liian suureksi riskiksi, eritoten talouden taantumavaiheessa.
Työntekijästä kertyviä kustannuksia on helpotettu tukien muodossa jopa puolet,
mutta sekään ei ole kasvattanut kynnystä palkata oppisopimuksella työntekijää.
koulutussopimuksella pyrittäisiin
helpottamaan kynnystä palkata työntekijä oppisopimuksella. Koulutussopimuksen
avulla olisi mahdollista kokeilla henkilön soveltuvuutta niin työnantajan kuin
työntekijän puoleltakin, eli onko ala ja/tai henkilö soveltuva yritykseen tai
tehtävään. Kun henkilö on todennettu soveltuvaksi koulutussopimuksen myötä, voidaan
laatia oppisopimus jonka myötä työntekijä saisi myös palkkaa. Koulutussopimuksien
kautta olisi mahdollista madaltaa kynnystä työllistymiseen, jotta yrityksillä ei olisi niin suurta riskiä
päästä eroon soveltumattomasta työntekijästä. Koulutussopimus mahdollistaisi
ensi alkuun palkattoman aloitusjakson, jossa sekä työntekijä että työnantaja
voisivat todeta soveltuvuuden ja sen jälkeen käynnistää oppisopimuksen, josta
maksetaan palkkaa, ja jossa olisi edelleen neljän kuukauden koeaika jona aikana
kumpikin osapuoli voisi päättää sopimuksen. Nykyisellään oppisopimuksen purku
noudattelee pääosiltaan työnlainsäädäntöä, joskin kolmen vuoden määräaikaisuus
on pitkä aika, jossa yrityksen tilanne voi muuttua radikaalistikin.
Mistä tulevat tulevaisuuden yrittäjämiljonäärit?
Kansainvälistä liiketaloutta opiskeleville nuorille, lukiolaisille tuotetaan
start-up-yrittämisen ja menestyksen oppeja. Yrittäjyyttä, työelämätietoutta ja
toimintaa laajennetaan opetusohjelmiin ja sen seurauksena erilaisia
yhteistyökuvioita toteutetaan opiskelijoiden kansallisen ja kansainvälisen
liiketaloustiedon osalta. Lauttasaaren lukiossa luennoi menestyneitä start-up
yrittäjiä, jotka kertovat best practise –toteutuksia sekä vastaan tulleita
sudenkuoppia. Liiketalous tulee vahvemmin ja laajemmin eri koulutuslaitoksiin, sillä myös opettajia
koulutetaan yrittäjyyteen Suomen Yrittäjien hankkeessa. Hankkeen toteutumisen
mahdollisti lääkintöneuvos Sakari Alhopuron tekemä lahjoitus. Sakari Alhopuro kertoo kokevansa ”että Suomi
tarvitsee nyt kipeästi uusia yrityksiä ja työpaikkoja, jota opettajien
yrittäjyyteen tukevan koulutusmallien avulla on mahdollista saavuttaa. ”
Keväällä 2016 käynnistynyt valtakunnallinen hanke kestää kolme vuotta ja
kaikkiaan on tarkoitus tavoittaa yli 7000 eri alojen opettajaa ja kouluttajaa. Tähän on varmasti vaikuttanut osaltaan
hallituksen ajama työelämälähtöisyys ja työllistymisen tukeminen, jonka
pohjalta yrittäjyyttä pyritään tukemaan eri keinoin ja välinein. Joskin
painotuksien muuttuessa, byrokratia aiheuttaa hämmennystä ja sekaannuksia.
Lisäksi perustoimentulon poistuminen laimentaa haluja testata omia kykyjään
yrittäjänä. Harvalla on uskallusta ja mahdollisuutta heittäytyä tyhjän päälle,
mikäli tulokset eivät alun jälkeen ole positiiviset ja kasvunäkymät hyviä.
Hyviä kehitysajatuksia on muuttaa ns. nykyinen työttömyysetuus starttirahan
korvikkeeksi, joka mahdollistaisi yrityksen liiketoiminnan käynnistämisen ilman
pelkoa toimeentulosta.
Omaehtoinen koulutus kiinnostaa, mutta kenellä on siihen varaa?
Valmentaessani asiakkaitani joista useat ovat
pitkäaikaistyöttöminä, olemme usein havainneet että omaehtoiseen koulutukseen
pääsy on tehty hankalaksi, vaikka työttömänä käytetty aika olisi omiaan
kasvattamaan henkilön osaamista ja tarvittaessa hankkimaan uudenlaisia taitoja
työllistyäkseen. Hakeutuminen omaehtoiseen opiskeluun edellyttää te-toimiston
päätöstä opintojen soveltuvuudesta työttömän henkilön työllistymisen
parantamiseksi. TE-toimiston päätökset
tukeutuvat lakiin ja osissa kohdin harkinnan varaisuuteen. Tämä mahdollistaa
eriarvoisen kohtelun, riippuen siitä kuka ja miten hakemusta lukee. Tutkintoonjohtavia koulutuksia ei välttämättä puolleta, jonka johdosta henkilö ei voi
aloittaa omaehtoista opiskelua työttömyysetuudella, vaan hänen katsotaan olevan
mahdollista työllistyä esim. toisella alalla. Tämä aiheuttaa pahimmillaan usean
kuukauden viiveitä, koska henkilö harvemmin työllistyy tehtäviin joihin ei koe
mielenkiintoa, vaan jatkaa työttömyysetuudella koulutusmahdollisuuksien
kartoitusta. Toki äärilaidat korostuvat tässäkin, sillä keskiarvoisesti
henkilöt itse löytävät oman (uuden?) alansa ilman suuria yli- tai alilyöntejä.
Mielestäni suuri merkitys on henkilön arvostamisessa, jos hän itse arvostaa
osaamistaan yleensä muutkin niin tekevät ja päinvastoin.
Jos omaehtoiseen koulutukseen pääseminen on nyt haasteellista niin miten käy...
tulevan suuren mullistuksen eli ammatillisen koulutuksen reformin myötä, kun koulutuksia ja siihen varattuja rahoja siirtyy työ- ja elinkeinoministeriöstä
opetus- ja kulttuuriministeriöön? Vuonna 2018 opetusministeriön vastuulle
siirtyvät toisen ja korkea-asteen koko tutkintoon sekä tutkinnon osiin johtava
koulutus, osa tutkintoon johtamattomasta ammatillisesti suuntautuneesta
koulutuksesta, aikuisten perusopetus sekä maahanmuuttajien luku- ja
kirjoitustaidon koulutus. Kotoutus- ja osa tutkintoon johtamattomasta
työvoimakoulutuksesta jäävät ELY-keskuksille. Siirtymät ovat aiheuttaneet
viiveitä ja hankaluuksia sekä aikuiskoulutuskeskuksille että koulutukseen
hakeutuville. Tällä hetkellä ajantasaista ohjeistusta ei ole kuinka menetellään
sellaisten koulutuksien osalta jotka alkavat vuonna 2016 tai 2017 jatkuvat
vuoden 2018 puolelle. Näin ollen pidempiä koulutuksia, kuten lähihoitajan
perustutkintoa ei hankita ennen kuin byrokratia on saatu selvennettyä ja kuinka
koulutuksen loppurahoitus järjestetään. Pitkittyessään tämä saattaa aiheuttaa
vajeen aloilla jossa on pulaa täsmäkoulutetusta työvoimasta. Vaihtoehtoja
tilanteen ratkaisemiseksi mietitään kummassakin ministeriössä. Viime vuonna
työvoimakoulutuksiin oli yli 90000 hakijaa, joista noin 70% sai koulutuspaikan. Suomalaisessa koulutusjärjestelmässä on hieno
asia, että valtaosa hakijoista pääsee kuitenkin koulutukseen. Tämä aiheuttanee monia sekaannuksia, järjestelyjä ja
lainsäädännöllisiä muutoksia, että koulutukseen määräytyvät rahat pystytään
kohdistamaan oikea-aikaisesti ilman pitkiä katkoksia.
Uudet ammatit tulevat, tiedätkö sinä mikä on palvelumuotoilija?
Palvelumuotoilijan ammatti on konkreettinen
esimerkki rakennemuutoksesta, jossa tämän päivän työelämässä eletään. Palveluiden
muotoilun parissa työskentelevien osuus tulee kasvamaan merkittäväksi ja
olennaista alalle on aiemmin ollut, että tehtäviä on opittu tekemällä ei
juurikaan kouluttautumalla. Nykyään koulutusta tarjotaan sekä yliopistojen ja
amk-koulutuksien muodossa. Palvelumuotoilussa asiakaskokemuksen merkitys on
toiminnan lähtökohta. Työ sisältää palveluiden suunnittelua ja kehittämistä tehokkaammaksi
niin liiketaloudellisesti kuin toiminnallisesti sekä asiakkaan että
henkilökunnan kannalta. Ammattitaitoinen palvelumuotoilija yhdistää
laaja-alaisesti luovaa ongelmanratkaisua sekä aiempaa osaamista
asiakaslähtöiseksi kokemukseksi. Näitä tehtäviä ei ole helppo ulkoistaa
koneille tai halvempiin tuotantomaihin, jonka pohjalta palvelumuotoilijat ja
muut uudet 2000-luvun ammatit tulevat yleistymään ja niistä voisi löytyä
menestys taantumaan. Tämän artikkelin luettuani koin ahaa-elämyksen, sillä havaitsin
itsekin kuuluvani palvelumuotoilijoiden joukkoon, sillä asiakaskokemuksen
merkityksen kehittäminen eri toimialojen yrityksissä on tuottamaani palvelua.
Uusien ammattien syntyminen on kiihtynyt entisestään ja koulutuslaitosten tuleekin
olla hereillä muutoksissa ja kehittyvissä opiskelumalleissa ja metodeissa.
Yhtenä esimerkkinä nostaisin esiin uravalmentajan/-ohjaajan tai some managerin
ammatit, joita ei vielä viisitoista vuotta sitten juurikaan löytynyt. Moni tekee kyseisiä tehtäviä oman työnsä ohella,
ilman varsinaista koulutusta, tekemällä on opeteltu. Koulutus esim. uravalmentajaksi
voi olla hyvinkin kirjava, yhtenä
vaihtoehtona voi toimia työvalmentajan erikoisammattitutkinto, joka käynnistyi
vuonna 2011 laadituilla tutkinnon perusteilla. Ensimmäiset työvalmentajan koulutukset
käynnistyivät vuoden 2012 alussa. Koulutuslaitoksien sopeutuvuus muutoksiin
määrittää loppukädessä sen menestyksen, eritoten rahoituksen kaventuessa
entisestään lähivuosien aikana.
Miten opetus ja koulutustaso voitaisiin
säilyttää ajan tasaisena ja keihäänkärkenä tulevaisuuden menestykseen niin
yksittäisen henkilön kuin koko maan kannalta?
Olisiko mahdollista kehittää
erilaisia opetusmalleja ja toimintoja, kuin nykyisen kaltainen opettaminen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti