Mitä on oppiminen?
Minulle oppiminen tarkoittaa asioiden, tapojen tai
toimintojen omaksumista, sisäistämistä ja hyödyntämistä kulloiseenkin
tilanteeseen. Oppimisen tarkoituksena on tehostaa nykyistä toimintaa ja
aikaansaada parempaa tuottavuutta, yleensä joko ajankäytön, eurojen tai oman
mielenkiinnon myötä. Oppimista tapahtuu koko elämän ajan. Itse olen nauttinut
suuresti opiskelusta aikuisiällä, konstruktiivista oppimista voi soveltaa
saman tein käytäntöön. Oppiminen ei
tarvitse olla aina uuden asian käsittelyä, vaan sitä tapahtuu myös tuttujen
asioiden parissa uusien menetelmien avulla.
Itselleni oppiminen on tullut
tutuksi myös pienten lasteni kautta,
jonka myötä käsitykseni oppimisesta on auennut ihan uusille poluille.
Lapsi oppii koko elämänsä ajan ensi sekunneista lähtien ja sitä on ollut
kiehtovaa seurata, kuinka he tutustuvat uusiin asioihin ja tunnistavat jo
opittuja asioita kokemukseen perustuen. Itselle valaisevaa ja osin
pysäyttävääkin, on ollut toimia roolimallina ja huomata kuinka helposti oman
ajatusmaailman siirtää eteenpäin. Tämä on vaarana myös opettajan suhteessa
oppijoihin, kuinka pysyä neutraalina tiedon välittäjänä ilman että mielenkiinto
oppijoiden parissa hiipuu?
Pienillä keinoilla pyrin mahdollistamaan ymmärrystä,
niin lasteni kuin asiakkaideni kanssa, kuinka he voivat itse oppia mitä
haluavat ilman vaikutustani, unohtamatta että oppiminen vaatii systemaattista
työtä, eikä se aina ole helppoa ja nopeaa. Pienten lasten toimiessa oppijoina
oppimisnäkemykset ovat usein ensi alkuun behavioristisia ja/tai
humanistisia. Tiettyjä tietoja ja
taitoja siirretään ensi alkuun oppijalle, esim. syöminen ja kävely, eli
malliopitaan asioita. Pikkuhiljaa lapsen
kasvaessa hän alkaa ymmärtää paremmin syy-seuraussuhteita ja oppiminen muokkautuu
humanistisempaan näkemykseen ja oman aktiivisuuden hyödyntämiseen, tätä voidaan
toki tarvittaessa tukea behavioristisen oppimisnäkemyksen avulla. Tyttäreni
tuskaili viime syksynä lukemaan oppimisen kanssa, heitti helposti leikin
kesken, ettei ikinä opi. Systemaattisella, pääosin behavioristisella
oppimisella se ahaa-elämys ennen pitkään syntyi. Mukaan tuli nopeasti
humanistinen oppiminen, kun hän oppi lukemaan sekä ymmärtämään keinoja ja
metodeja minkä avulla voi edelleen helpottaa oppimista, esim.
muistisäännöt. Hän myös huomasi
yhteisöllisyyden ja kannustuksen merkityksen luokan lasten oppiessa eri taitoja
eri tahtiin.
Myöhemmässä vaiheessa lapsen oppiminen muuttuu konstruktivistisemmaksi,
koska heille on jo kertynyt tietotaitoja löytää omia mielenkiinnon kohteitaan. Konstruktiivinen
oppija oppii aktiivisesti ja kerryttää ongelman ratkaisukykyjään jo kertyneen
tiedon ja uuden tulevan tiedon kombinaatioilla ja lisää mukaan kognitiivisen
oppimisen ammatilliset, (työ)elämälähtöiset kokeilut.
Poisoppimisen hankaluus...
Oppiminen ja uusien ajatuskulmien löytäminen kiehtovaa joka
avartaa omaa toimintaa. Lasteni myötä olen oppinut itsestäni paljon tiedostamattomia
toimintamalleja, jonka pohjalta teen asioita. Poisoppiminen totutuista
keinoista ja toiminnoista on mielenkiintoista jonka eteen tulee todella tehdä
systemaattisesti työtä. Päätös ei pelkästään riitä, vaan syy-seuraussuhde tulee
olla konkreettinen, jotta motivaatio on suuri. Poisoppimisessa yhdistyy
mielestäni sosiokulttuurinen, konstruktivistinen, kognitiivinen ja humanistinen
oppimisnäkemys, oppimista ohjaa aiemmin omaksutut tiedot ja taidot yhdistettynä
uusiin toimintamalleihin ja yhteisöllisyyteen. Lasten kanssa tulee silloin
tällöin konflikteja, kun huomaa puskevansa behavioristisen mallin mukaisesti
asioita ilman, että toimii heidän ohjaajanaan/ tukihenkilönä humanistisen
mallin mukaisesti.
Oppiminen ei aina ole tuloksellista opettajan
maksimaalisesta panostuksesta huolimatta, sillä niin oppijan kuin opettajan
toimintaan liittyy erilaisia taustatekijöitä,
jotka vaikuttavat oppimiseen tai opettamiseen. Opiskeluympäristö voi vaikuttaa positiivisesti
tai negatiivisesti oppimiseen, samoin motivaatio, ryhmän toiminnallisuus,
aiemmat tiedot ja taidot aiheesta. Konkreettinen esimerkki lienee miltei
kaikille joskus tapahtunut tekniikan pettäminen tai osaamattomuus sen käytössä,
joka ei anna hyvää kuvaa opettajan panostuksesta oppimistapahtumaan. Itsekin
olen kompuroinut joskus tekniikan kanssa, ja se on kyllä todella harmillista. Toki
opettajasta riippuu, kuinka tilanteesta päästään eteenpäin ja onko
vaihtoehtoista tapaa opetukseen suunniteltu.
Toimin työkseni mentorina ja viime viikolla minulla oli
asiakas jonka kanssa kävimme syvällisesti läpi hänen vasta käynnistynyttä
liiketoimintaa ja kuinka hän saisi liiketoimintansa tuottavaksi. Pyrin
löytämään hänen kerronnastaan esiin oleellisen sekä myytävät palvelutuotteet.
Alkuun huomasin että minun oli hankala löytää selkeää polkua asiakkaani
kerronnasta, joka käsitteli miltei pelkästään mielikuvia ja ajatusmalleja. En
kyennyt löytämään selkeää tuotetta, enkä myöskään alkuun osannut kysyä oikeita
kysymyksiä, joilla saisin selvyyttä asiaan. Hyödynsin eri
oppimisnäkemyksiä, jotta pystyin itse
hahmottamaan kokonaisuuden, palvelutuotteet ja edelleen ohjaamaan asiakastani. Ahaa-momentti
syttyi, kun asiakkaani alkoi piirtämään asiaa paperille, jonka pohjalta alkoi
syntyä käsitystä konkreettisista tuotteista, joita teemasta voisi luoda. Tämä
edellytti situationaalisten ja kokemuksellisten toimintojen käyttöä, mitä usein
ammatillisissa oppimisessa ja ohjauksessa hyödynnetään työelämälähtöisen
toiminnan kehittämiseen.
Itselläni alkoi syntyä ajatuksia jatkoon, asiakkaani
oli vielä liian syvällä omassa toiminnassaan, jotta hän olisi pystynyt näkemään
asian ulkopuolisen silmin, eli henkilön joka ei tiedä kyseistä aiheesta juuri
mitään, mutta on kiinnostunut tietämään lisää. Tästä pääsimme käsiksi
tuotteistuksen ensimmäiseen vaiheeseen, eli määrittelyyn mikä on myytävä palvelutuote.
Mikä on se asia jonka asiakas ostaa, ostaako hän tuotteen vai ratkaisun? Kun
teemme ostoksia ja hankintoja, ne tuottavat meille ratkaisuja ongelmiin. Havainnollistaakseni tätä ongelmaa hyödynsin
kognitiivista, konstruktiivista ja humanistista oppimisnäkemystä ja
aikaansaimme oppimisprosessin, jonka pohjalta asiakkaani pääsi eteenpäin
tuotteistuksen kanssa.
Oppimisessa pyrin aikaansaamaan mitattavia tuloksia, usein
asiakaspalautteen kautta sekä omien standardieni mm. ennakkopanostuksen,
sanallisen ja sanomattoman kerronnan ja fiiliksen mukaan. Itse hyödynnän paljon
intuitiota, pyrin aistimaan kuulijoista olenko onnistunut herättämään heidän
kiinnostuksen, kyselemällä ja osallistamaan kuulijoita. Pyrin antamaan aina
110% itsestäni kuulijoille, sillä siitä he maksavat ja konkretisoin asioita oppijoiden
mielenkiinnon mukaisten esimerkkien voimalla, parhaan mahdollisen oppimiskokemuksen
mahdollistamiseksi. Korostan aina kuulijoille, että hyödyntäkää elementtejä jotka
sopivat ja skipatkaa loput, en loukkaannu vaikkei läpikäymääni asiaa
hyödyntäisi lainkaan, ainakin oppija saanut mahdollisuuden tietää eri
vaihtoehdoista. Jokainen ihminen tekee omat valintansa ja perustelee ne omien
tavoitteidensa kautta. Mikäli pystyn kasvattamaan tietoisuutta vaihtoehdoista
ja mahdollisimman montaa ihmistä hyödyntämään itsellensä sopivia vaihtoehtoja,
on oppimista tapahtunut ja olen pystynyt auttamaan ihmistä eteenpäin.
Oppimisnäkemyksiä
Oppiminen humanistisen oppimisnäkemyksen mukaan on
yksilösuoritus, jossa oppija itse vastaa haluttuun tavoitteeseen pääsystä reflektoiden
ja arvioiden oppimaansa mm. oivalluksien myötä. Oppimista toteutetaan
yhteisössä, ajatuksena luoda mahdollisimman idearikas ja avoin oppimisilmapiiri
uusille asioille. Tässä oppiminen on
usein riippuvainen oppijan aiemmista kokemuksista ja kiinnostuksesta, sekä
osaltaan oppijan kilpailuvietistä, kuinka kovasti hän näkee oppimansa
hyödyttävän/ kiinnostavan, jonka pohjalta määrittelee opittavaan asiaan
laitettavan panoksen. Opetus etenee aaltoilevasti, osan edetessä nopeasti,
toisten hitaammin. Tämä opetusnäkemys edellyttää opettajalta tarkkaa pelisilmää
luoda sopivan tasoisia haasteellisia oppimistilanteita eritasoisille
oppijoille. Opetuksen tavoitteina voidaan pitää mallioppimista esim.
matematiikan lainalaisuuksien parissa vastaten kysymyksiin mitä, millainen ja
miten. Opetusmenetelminä on mm. esittävä, keskusteleva ja tehtäviä antavat
menetelmät. Oppimista arvioidaan yksilökeskeisesti ja itsearviointia
suorittaen. Tämän näkemyksen mukaisesti saadaan opetettua perusteet, joskaan
laaja-alaisempien asioiden oppimisessa vähäinen vuorovaikutus voi heikentää
oppimisen laajuutta. Oppijan aiemmat kokemukset voivat joko kasvattaa tai
vähentää halukkuutta oppia aiheesta laajemmin.
Kognitiivisessa oppimisnäkemyksessä korostuu käytännön
ongelmien ratkaisu. Siinä oppija pääsee hyödyntämään laajemmin omaa
ajatteluaan, sieltä nousevia ristiriitoja ja ratkaisemaan vastaan tulevia
ongelmia. Tämä opetusnäkemys on myös
työelämälähtöinen, käsillä oleva ongelma tulee ratkaista, jolloin tietoa
etsitään, hankitaan eri lähteistä ja analysoidaan systemaattisesti fokusoiden
kyseessä olevaan ongelmaan ja sen vaikutuksiin lähitulevaisuuteen.
Kognitiivisessa näkemyksessä opetusmenetelminä hyödynnetään harjoitustehtäviä
ja projekteja jotka sidotaan olemassa olevaa ongelmaan.
Konstruktiivinen oppimisnäkemys sitoo oppimisen jo aiemmin
opittuun käytössä olevaan jokapäiväiseen
tietoon tai taitoon. Se syventää toimintaa tavoitteellisemmaksi ja mahdollistaa
tiedon soveltamisen ja mallintamisen myös eri asioissa. Konstruktivismissa
pohditaan, arvioidaan ja ymmärretään miten asia on rakentunut, miten oma
toiminta vaikuttaa siihen ja kuinka ymmärrystä voisi laajentaa.
Opetusmenetelminä käytetään tutkimuksia, haastatteluja ja kyselyitä, jotta
toimintaa voidaan edelleen kehittää.
Sosiokulttuurinen oppimisnäkemys korostaa asiayhteyttä ja
oppimisen realismia sekä yhteisöllisyyttä, vuorovaikutuksessa tekemistä ja
oppimista. Asioita opitaan yhdessä
kehittäen ja soveltaen, usein pienryhmissä ja/tai verkostoissa. Tämä on tällä hetkellä laajalti käytössä oleva
oppimisnäkemys, mikä osaltaan tuo esiin kysymyksen, sopiiko kyseinen näkemys esim.
introverteille oppijoille, jotka ahdistuvat lukuisista ryhmä- ja verkostototeutuksista.
Myöskään opettaja ei ole enää perinteinen opettaja ja auktoriteetti, vaan
tasa-arvoinen toimija ja ohjaaja oppijoiden keskuudessa.
Oppimisen taustalla voi olla pelkoa laittaa itseään peliin,
kokea epävarmuutta ja uskallusta hypätä tuntemattomaan. Mielikuvallisen esteen
ylitettyään voi kokea puhdasta iloa ja huomata oppivansa asioita joita ei olisi
aiemmin uskonutkaan, laajentaa tietoisuuttaan itseään kiinnostavista sekä myös
sattumanvaraisesti vastaan tulevista asioista. Oppimista tapahtuu koko elämän
ajan ja entisestään kiihtyvällä tahdilla digitalisaation myötä. Se kuinka
omaksumme uusia menetelmiä, keneltä ja miten saamme oppia, määrittelee
sisäistämmekö oppimaamme vai ohitammeko opitun epäoleellisena. Oppiminen voi olla myös henkilöitynyttä ja
herättää kiinnostuksen eri aiheisiin pelkästään valovoimaisen persoonan myötä.
Miten pitkäjänteistä oppiminen silloin on ja voiko onnistumista
systemaattisesti mitata? Tämä on mielenkiintoinen asia jota tulevaisuudessa
tulisi pohtia, sillä enemmän ja enemmän opetusta tapahtuu verkon välityksellä.
Kuinka saada verkko-opetuksesta henkilökohtaista ja kiinnostusta herättävää,
sillä ihmiset taustatekijöineen ovat aina olleet ja tulevat olemaan erilaisia?
Lähteet:
Opetusvideot Haaga-Helia Moodle: Hakkarainen, Värri, Opetusvideo
Engeström, Y. 1987. Perustietoa opetuksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti