Osallistuin 11.8.2016 Aalto yliopiston Design Factoryssä
pidettyyn, vuosittaiseen EduFlow2016 –tapahtumaan, jonka teemana oli
hienosäätää käsityksiämme koulutuksesta. Tällä hetkellä keskustellaan
aktiivisesti koulutuksen laadusta ja muodoista, digitalisaation tuodessa esiin
mahdollisuuksia, joita ei uskottu
aiemmin olevan mahdollista. Tämä tuo haasteita opettajille, kuinka edelleen
tuottaa laadukasta koulutusta yksilölliseen tarpeeseen, poisoppia nykyisistä
malleista ja tehdä asioita paremmin vähemmillä resursseilla.
Päivän aluksi oli teemaan sopivasti videopuhe Peter
Vestbackan pitämänä Shanghaista, jossa hän muistutti ”Suomalaisen koulutuksen
mielettömästä brändiarvosta, jota tulee hyödyntää”. Sitten pääsimme kuulemaan eri asiantuntijoita
käyttäytymisestä ja toiminnan suunnittelusta yhdistettynä oppimiseen.
Seminaarin key note-puhujana oli Margarita Quihuis, Stanfordin
yliopistosta,
jonka aihe oli ”Behavior Design and Learning”. Hänen mukaansatempaava opetustyyli
ottaa koko kuulijakunta ensihetkistä hoteisiinsa oli suorastaan nautittavaa
katsottavaa. Hän aloitti esityksensä selvittämällä kuulijoiden tunnetilaa,
neliportaisen asteikon muodossa, aloittaen ensin parhaimmasta mahdollisesta ja
jatkaen siitä alaspäin, painottaen samalla että on ihan ok, jos ajatus
harhailee ihan jossain muussa, eikä välttämättä täysin mukana. Nostimme käsiä ylös kukin oman tunnetilamme
mukaisesti. Itselleni heräsi nopeasti kiinnostus kuulemaan jatkosta, sillä en
ollut alussa ihan 110%:lla mukana, vaan tuumasin että mitähän tästäkin tulee, ”kuivakas
luento”, eritoten kun puhuja oli vaihtunut alkuperäisestä. Kuinka väärässä olinkaan! Kun hän oli
selvittänyt kuulijakuntansa tunnetilaa, hän siirtyi suorasukaisesti kysymään
mitä ajattelet, että saat tästä päivästä mukaasi ja minkälaista tietoa/ taitoa
odotat saavasi, jota pystyt hyödyntämään itse jatkossa. Uskon, että jokainen
kuulija oli tässä vaiheessa skarppina kuulemaan jatkoa, itse ainakin innolla
odotin mitä tuleman pitää.
Aiheen
selvittämiseen ja ihmisen käyttäytymiseen liittyen Margarita käytti konstruktiivista
ja sosio-kulttuurista oppimisnäkemystä saadakseen aikaan ahaa-elämyksiä ja
sitoakseen esimerkkejään käytännön arkirealismiin. Kuten saavuttaaksesi
tavoitteen, sinun tulee fokusoida toimintaasi ja jotta saavutat tavoitteita
sinulla tulee olla osaamista,
motivaatiota ja toiminnan laukaisin eli triggeri, joka tekee asiasta
konkreettisen. Ilman konkretiaa ei tapahdu mitään. Esimerkiksi; Siivoa
huoneesi, Matti! Tästä puuttuu triggeri, lause kyllä kertoo Matille, että hänen
pitää siivota huone, mutta jättää avoimeksi milloin se tulee tehdä, jolloin sen
voi jättää tuonnemmaksi ja sitten unohtaa. Triggeri joka saa aikaan toimintaa, on: Siivoa huoneesi tänään Matti! Margaritan sanoin; ”If
you want someone to do something, make it very simple to do, triggers tell
people to do it now.” Mitä
yksinkertaisempaan muotoon pystyt sanomasi kiteyttämään, sen helpompi sanoma on
omaksua hyödyntämään omaa toimintaa, usein konkreettisten esimerkkien muodossa.
Tavoitteita saavuteltaessa tulee ottaa huomioon, että ihmisen motivaatiotasot ei ole stabiilit vaan ne vaihtelevat, tulevat ja menevät ikään
kuin aaltojen pyyhkiytyessä rantaan, välillä korkeampina tyrskyinä ja välillä
minimaalisena loiskahduksena. Motivaatiotasoja voidaan herätellä eri keinoin. Itse
olen havainnut hyvinä keinoina käyttää muistutuksia eri ohjelmissa, ne
motivoivat minua tekemään asioita jotka muutoin unohtuisivat tai jäisivät pois.
Margarita jakoi konkreettisen esimerkin pelialasta, jotka käyttävät
muistutuksia triggereinä saadakseen ei-aktiiviset pelaajat palaamaan pelin
ääreen. Tehokas keino ja muistutus on viestiä poissulkevansa henkilön, kun hän
ei tee haluttuja toimintoja. Esim. passivoimme tilisi, koska et ole pelannut 30
päivään ja aiemmat tuloksesi nollaantuvat. Mikäli henkilöä kiinnostaa ko.
toiminta edelleen, hän kirjautuu tilille, pelaa siellä ollakseen menettämättä
tuloksiaan. Useat ihmiset palaavat pikaisesti takaisin peliin tässä vaiheessa.
Markkinoinnille tämä antaa myös arvokasta tietoa, sillä mikäli peli ei häntä
enää kiinnosta, ei ko. käyttäjään ei kannata suorittaa maksullisia
CTA-toimintoja (call-to-action), eikä ko. henkilö ole tuottava toimija/ kuuma
liidi jota kannattaa enää jatkotyöstää.
Tutkittaessa ihmisen käyttäytymistä sekä miten he kokevat ja
käsittävät asioita, huomataan, että peruskokemus rakentuu odotuksista,
toiminnasta ja palkinnosta. Määrätietoisilla vuorovaikutuskeinoilla rakennetaan
(asiakas)kokemukseen toistuva prosessi, joka saa asiakkaan hakemaan kokemusta/tapahtumaa
uudestaan ja uudestaan. Esim. verkkokauppa-asiakas etsii tuotteita, valitsee
sopivan, siirtää sen ostoskoriin, menee maksamaan ja tulee uudestaan, mikäli
kokemus on ollut positiivinen. Toistuvan prosessin myötä on mahdollista kehittää
toimintaa, ja sen avulla voidaan huomata; jos prosessi katkeaa (asiakas jättää
menemättä kassalle -> miksi), jos toiminta on liian monimutkaista (täytyy
rekisteröityä ennen kuin voi ostaa -> miten voi helpottaa) ja voiko
toimintaa yksinkertaista (esim. ostoskori-toiminto näkyvissä joka sivulla tai
yksinkertainen pikarekisteröinti). Toistuva prosessin mukainen toiminta mahdollistaa
sen laatijoille soveltuvan, reaaliaikaisen tavan pitää mielessä toivotut
tavoitteet ja tulokset.
*Psykodynaaminen oppimisteoria käsittelee ihmisen mieltä ja sen toiminnan ymmärtämistä, purkamista ikään kuin selkokielelle. Tämä oppimisteoria yhdistää tietoisen mielen ja alitajunnan, tunteet ja kehon, koostaakseen niistä vuorovaikutteisen kokonaisuuden, jossa ajatuksena on että ihminen on avoin ja valmis uudistamaan itseään ja oppimaansa. Ihminen hakee luontaisesti tasapainoa toimintaansa, pois kivusta kohti mielihyvää ja on mielihyvän saadakseen valmis tekemään myös välttämättömiä, ei niin miellyttäviä asioita, jotka tietoinen mieli määrittelee olennaiseksi osaksi matkalla tasapainoon ja mielihyvään.
Lähteet:
Eduflow2016 -seminaari 11.8.2016, Margarita Quihuis, Stanford University
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti