3. Opetuksen havainnointi 11.8.16 WorkShop Moderator Denise Stanley, Collage Art, London, UK
EduFlow2016 -seminaarissa oli tarjolla mielenkiintoinen workshop jonka
aihe oli ”Tools and Trades – recognizing informal and non-formal learning”, jonka fasilitaattorina toimi Denise Stanley, Collage Artista, UK:sta. Denise muistutti alkuun meitä kaikkia, kuinka
oppimista tapahtuu päivittäin, kun saavutamme uusia taitoja, tietoja ja
kompetensseja omassa lähiympäristössämme niin kotonamme, työssämme kuin
mediankin kautta. Tämä oppiminen on yleensä ns. epävirallista, mutta erittäin
tärkeää, relevanttia ja merkityksellistä ihmisen kehitykselle ja elinikäiselle
oppimiselle.
Epäviralliseksi
oppimiseksi voidaan lukea ohjatessamme esim. lapsia lajittelemaan puhtaita pyykkejä tilankäytön kannalta tai
työyhteisössä auttaessamme kollegaa tai saadessamme itse apua johonkin
tehtävään. Vapaamuotoinen, ohjattu oppiminen on puolestaan mitä tahansa
organisoitua oppimisaktiviteettiä, joka palvelee tiettyjä ihmisryhmiä tai
tavoitteita. Esim. säännöllisesti kokoontuvat harrastusryhmät, joita yhdistää
kiinnostus tiettyyn asiaan (tanssi) ja/tai yhteisöön (partio). Kiinnostuin
aiheesta enemmänkin Denisen mielenkiintoisen alustuksen sekä sujuvan ja
vakuuttavan esiintymisen vuoksi, jonka myötä ilmoittauduin mukaan workshoppiin.
Itse workshop käynnistyi Denisen avatessa taustaa
vapaamuotoisesta ohjatusta oppimisesta joka pitää sisällään tekniikkaa mitä ja
miten opettaa, kykyä ja halua jakaa omaa osaamistaan muiden hyödyksi sekä
ihmissuhdetaitoja, joiden avulla pystyy ohjaamaan osallistujia. Usein
vapaamuotoinen, ohjattu oppiminen tapahtuu asioita konkreettisesti tekemällä.
Hän jakoi meille yksilötehtävän, jonka avulla pääsimme arvioimaan
opetustapojamme kulttuurisen oppimisen, tietojen ja taitojen muutostyökalun
avulla. Arvioimme mikä on meille ominaista toimintaa ohjatessamme ihmisiä ns.
perinteisen opetuksellisten menetelmien avulla edestä käsin opettaessa, sekä
tukiessamme ihmisiä tasavertaisina ryhmässä ”vierihoidossa” sekä coachatessamme
ja auttaessamme heitä taustalta käsin asioiden mahdollistajina. Tämä oli itselleni mielenkiintoinen tehtävä, sillä sen avulla voi havaita itsestään ominaisimpia tapoja joiden kautta ohjaa ihmisiä.
Yksilötehtävän jälkeen jakauduimme ryhmiin keskustelemaan
ja oppimaan toisiltamme konkreettisten esimerkkien avulla. Esimerkkeinä
käytettiin mm. lapsen oivaltavaa oppimista, kollegan coachausta sekä
ryhmäohjausta. Ryhmätehtävän jälkeen kävimme vielä nopeasti kunkin ryhmän
päällimmäiset ajatukset ja koosteen, josta koko ryhmä sai vielä uusia ideoita
ja ajatuksia, joita hyödyntää.
Fasilitaattori käytti oivallisesti kognitiivisia
oppimisteorioita, sai meidät ratkaisemaan yhteisöllisesti käytännön ongelmaa,
jossa jokainen pystyi hyödyntämään omaa ajatteluaan ja etsimään tietoa eri
käsillä olevista lähteistä, kuten käsilaukuista. Lisäksi analysoimme systemaattisesti toistemme
tuottamia ratkaisuja ongelmaan ja kuinka ratkaisu vaikuttaa lopputulokseen.
Sosiokulttuurinen teoria näkyi selkeästi asiayhteydessä ja arkirealismissa,
opimme yhdessä kehittäen ja soveltaen sekä vuorovaikuttaen kukin toiseemme.
Arvostin myös kovasti Denisen lopetusta, jossa hän kytki
mukaan yhteisöllisyyden ja vuorovaikutuksen. Hän halusi kuulla miten koimme
seminaarin ja antoi kolme vaihtoehtoa:
- en oppinut mitään uutta -> jää istumaan paikoillesi
- ihan ok, opin jotain uutta -> nouse seisomaan
- opin paljon uutta jota voin jatkohyödyntää -> nouse seisomaan ja nosta kädet ylös
Mukaansa tempaava lopetus jota myöskin aion hyödyntää
omissa valmennuksissani. Fasilitaattori sai aikaan hyvän kombinaation
mielenkiintoisesta aiheesta jossa yhdisti taitavasti vuorovaikutuksellisia ja
yhteisöllisiä sekä yksilötehtäviä ja koosti niistä tasapainoisen kokonaisuuden,
joka ainakin itsessäni herätti mielenkiinnon perehtyä tarkemmin
vapaamuotoiseen, ohjattuun oppimiseen ja hyödyntää siellä hyväksi havaittuja
keinoja formaalissa, tutkintoihin johtavassa oppimisessa.
Suomalaisessa
koulutuskentässähän tunnustetaan aiemmin hankittua osaamista, huolimatta onko
se kerrytetty aiempien opintojen tai työelämässä hankittujen taitojen muodossa.
Vapaamuotoista, ohjattua oppimista validoidaan Suomessa mm. digitaalisten
osaamismerkkien muodossa ainakin opettajien some-taitojen osalta sekä
partiolaisten hankkimien erämaataitojen muodossa. Digitaaliset osaamismerkit tekevät
näkyväksi henkilön esim. harrastuksista hankkiman osaamisen ja osaamismerkkiä
voi hyödyntää osaamisen konkretisoinnissa eri verkostoissa tai työnhaussa.
Lähteet:
Eduflow2016, Denise Stanley, Collage Art, London, UK
Informal non-formal and formal
education - a brief overview of some different approaches http://www.infed.org/foundations/informal_nonformal.htm
Recognition of Non-formal and
Informal Learning
Partion osaamismerkit
http://toiminta.partio.fi/kouluttautuminen/osaamismerkit
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti