2. Opetusharjoittelu 1.9.2016 Amiedu, seminaari Osaavia opettajia – nuoria yrittäjiä
Minulla oli ilo päästä mukaan
Osaavia opettajia - nuoria yrittäjiä –projektiin, jossa järjestetään opettajien täydennyskoulutuksia,
joilla vahvistetaan opettajien yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamista sekä
yrittäjyysopetusta. Koulutus on osa Suomen Yrittäjien hanketta Osaavia
opettajia –yrittäviä nuoria. Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro on tehnyt Suomen
Yrittäjille lahjoituksen opettajien yrittäjyysosaamisen lisäämiseksi.
Lahjoituksen taustalla on tarve lisätä nuorten yrittäjyyshalukkuutta ja
-osaamista sekä edistää uusien kasvuhakuisten yritysten syntymistä.
Koulutuksia järjestetään eri puolella
Suomea toisen ja korkea-asteen opettajille, opettajaksi opiskeleville sekä
opettajankouluttajille. Koulutukset ovat kestoltaan 1-3 päivän
mittaisia ja niiden tavoitteena on innostaa opettajia sekä edistää
yrittäjyyden juurtumista oppilaitoksiin ja korkeakouluihin. Koulutukset
tavoittavat kolmen vuoden aikana (2015-2018) 7500 henkilöä. Projektissa
toteutetaan valtakunnallisia verkostokoulutuksia sekä alueellisia toteutuksia,
jotka suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä oppilaitosten, korkeakoulujen ja muiden
toimijoiden kanssa.
Oma osuuteni projektissa
käynnistyi viime keväänä, kun sain toimeksiannon valmentaa Yritystoiminnan
perusteet –osiota Amiedun opettajille. Määritimme ja asetimme tavoitteet
yhteistyössä projektin vetäjän, Suomen yrittäjien Päivi Ojalan kanssa, jonka
jälkeen käynnistin suunnittelun ja valmennuksen sisällön työstön.
Valmennuksen tavoitteet:
• Ymmärtää
yritystoiminnan perusteita
• Kuinka
hyödyntää yritystietoutta omalla toimialalla
• Mistä
hankkia lisätietoa yrittäjyydestä
• Kuinka
ohjata yrittäjyydestä kiinnostuneita opiskelijoita eteenpäin
Suunnitellessani valmennusta, ajatukseni oli tuottaa
mahdollisimman konkreettista ja hyödyllistä aineistoa, jota eri alojen
opettajat voisivat hyödyntää edelleen omassa työssään. Ajallisesti minulla oli
hyvin aikaa, sillä minulle varattu slotti oli noin kolme tuntia. Käynnistin valmennuksen suunnittelun jo
hyvissä ajoin alkukesästä tarkoituksena luoda runko, jota sitten täydentää
ajankohtaisilla sisällöillä. Halusin rakentaa koulutuksesta kokonaisuuden joka
motivoisi oppijoita kuuntelemaan, kyselemään ja sisäistämään yritystoimintaan
ja yrittäjyyteen liittyviä aihioita sekä jatkohyödyntämään niitä. Oppimisnäkemyksiä arvioitaessa yhdistelin
humanistista, kognitiivista, konstruktiivista ja sosio-kulttuurista
lähestymistapaa, sillä oli oletettavaa, että osallistujilla oli aiempaa kokemusta
ja tietoa yrittäjyydestä sekä laaja-alaisia ajatuksia aiheesta yhdistettynä
realismiin ja yhteisöllisyyteen. Mielestäni onnistuin tässä hyvin. Osallistujille
oli jaettu myös ennakkotehtävä, jossa pyydettiin tutustumaan oman tutkinnon
perusteisiin; miten yrittäjyys siellä tuodaan esiin.
Avasin seminaarin ja pohjustin aloituspuhujan; Helsingin
yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala, joka piti lyhyen Yrittäjäinfon, kertoen
erityisesti yrittäjien koko- ja henkilöstömääristä, sekä nuorten
yrittäjien innokkuudesta käynnistää yritystoimintaa Suomessa. Yrittäjäinfon jälkeen käynnistin oman
osuuteni avaamalla seminaarin tavoitteet esittelemällä itseni sekä päivän
sisällön.
Päivän sisältönä oli tarkoitus käydä läpi:
• Mitä
on yrittäjyys
• Yrittäjän
henkilökohtaiset ominaisuudet
• Liiketoimintasuunnitelma
• Yritysmuodot
Tämän jälkeen motivoin ja herättelin parikeskustelua
tutkintojen perusteista, jossa osallistujat saivat kertoa omaan tutkintoonsa
liittyen, miten yrittäjyys on siellä mainittu. Parikeskustelun jälkeen sitä
purettiin yleisesti koko ryhmän kesken. Oli mielenkiintoista havaita, kuinka
eri tutkinnoissa yrittäjyys oli käsitelty. Osallistujat olivat erittäin
puheliaita ja välillä tuli hieman sääli kun hyvät keskustelut piti jättää
kesken, jotta pysyin summittaisessa aikataulussa jonka olin valmennukseen
asettanut.
Seuraavaksi toteutin ryhmätehtävän, jonka tarkoituksena oli
viimeistään herättää osallistujien motivaatio. Ryhmissä osallistujat
toteuttivat yhteisöllisen, aikarajatun tehtävän, joka onnistuakseen vaati
erilaisia taitoja, kuten luovuutta, ongelman ratkaisua, yhteistyökykyä, aloitteellisuutta
ja riskinottokykyä. Ryhmät ottivat tehtävän innokkaana vastaan, ja mielestäni
onnistuin kasvattamaan motivaatiota sekä vahvistamaan orientaatioperustaa
tulevalle. Tehtävä purettiin yhteisesti, ryhmät analysoivat omaa toimintaansa
ja toimintaa taustoitin jouhevasti yrittämiseen tarvittaviin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Muutamassa ryhmässä kehitettiin ja ideoitiin ko. tehtävää hyödynnettäväksi myös
omissa koulutuksissa. Tästä olin erittäin iloinen, sillä yhtenä tavoitteena oli
tuottaa konkretiaa ja aikaansaada työkaluja, joita voi hyödyntää myöhemmin
omassa työssään.
Käytin valmennuksessa monipuolisesti eri tekniikoita;
esittävää ja ohjauksellista, ryhmä-, pari- ja yksintyöskentelyä. Hyödynsin myös
eri välineitä, kuten videoita, joiden avulla pystyi konkretisoimaan asioita ja
käyttämään visuaalista sekä auditiivista oppimista. Kinesteettistä oppimista
hyödynsin myöhemmin, kun osallistujat pääsivät laatimaan liiketoimintamallia
omasta koulutuksestaan ja kertamaan jo opittua asiaa. Tässä osiossa tuli
vastaan muutamia asioita, jotka eivät menneet ihan niin kuin alun perin
ajattelin. Tekniikka ei toiminut parhaalla mahdollisella tavalla, en onnistunut
saamaan ääntä kuuluviin kaiuttimista, se ei onneksi kovasti haitannut, sillä
tila oli sen kokoinen, että äänet kuitenkin kantoivat takariviin. Note to
myself; varmista jatkossa äänen laatu ottamalla mukaan oma kaiutin. Ajoitus ei myöskään
mennyt ihan nappiin, keskustelua käytiin sen verran paljon ja kysymyksiä
sateli, jotta huomasin olevani aikataulusta hieman jäljessä. Tämä ei kuitenkaan
aiheuttanut suurempaa huolta, sillä jouhevasti muokkasin ja jätin esittämättä
muutamia slaideja. Itse pidän tätä parempana vaihtoehtona, kuin että materiaali
loppuisi ennen aikojaan jolloin olisi vuorossa todellinen improvisointi, jonka
laadukkuus määrittelisi lopputuloksen onnistumisen tai epäonnistumisen.
Loppuosa seminaarista sisälsi tiedon välittämistä ja
konkreettisia työkaluja sekä yksilönä tehtävän leikkimielisen, pelillisen
elementin, minkälainen yrittäjä itse olisi. Tässä hyödynnettiin osallistujien omia
työvälineitä, esim. puhelin tai tietokone, jonka avulla he tekivät testin. Testautin
ja demonstroin myös Kahoot-sovellusta, jonka toteutin kilpailullisena
elementtinä, sillä halusin arvioida opitun ymmärtämistä.
Kokonaisuutena katsoen saavutin valmennuksen tavoitteet
mielestäni hyvin, ainakin toteuttamani testauksen perustella asiat oli
mukavasti sisäistetty. Osallistujia oli 19 henkilöä, jotka kouluttavat eri tutkintoja, kuten
eläinten hoitajan, lähihoitajan, VALMAn, ICT:n, rakentamisen,
yritysturvallisuuden ja muutosvalmennuksen toimialoilta. Toteuttamassani
kyselyssä oikeiden vastauksien osuus kysymyksistä oli peräti 93%. Lisäksi sain
myös usealta osallistujalta suoraa sanallista palautetta, että hyvin vedetty
valmennus, jossa olivat oppineet uutta. Tämä vahvisti omaa arviotani siinä,
että onnistuin toimeksiannossani. Jälkeenpäin keskustellessani toimeksiantajan
kanssa, kuulin että monesti osallistujat eivät lähde avoimesti mukaan
toteutuksiin, vaan jättävät herkästi itsensä ulkopuolisiksi tekemään jotain
ihan muuta. Tätä ei ollut mielestäni havaittavissa ko. seminaarissa, vaan
kaikki lähtivät avoimesti mukaan, niin keskustelemaan kuin osallistumaankin.
Opetuksen havainnointi:
Opetuksen havainnoijana toimi Amiedun Muutosvalmennuksen
ura- ja esimiesvalmentaja Carita Cruz, joka kuvasi minun toimintaani
seuraavasti: Hannan opetustyyli oli rauhallinen, arvostava ja
keskusteleva ja käytettävät menetelmät monipuolisia, opettavia,
mielenkiintoisia ja raikkaasti uusia myös pitkään itse opettaneille. Asioiden
linkitys käytäntöön oli toimivaa ja monipuolista, asioiden konkretisointi
käytännön esimerkein oli onnistunutta. Ajankäytöllisesti koulutus
oli toimiva, taukojen jaksotus riittävä ja keskustelujen, ryhmätöiden ja
Hannan alustusten keskinäinen dynamiikka oli sopiva ja sujuva.
Koulutuksen ilmapiiri oli innostunut, avoin ja keskusteleva ja aika
meni nopeasti. Hannan vuorovaikutus osallistujiin oli hyvää ja osoitti
osallistujien arvostamista. Käytettävät apuvälineet toimivat hyvin. Opetusmateriaali
oli hyvin perusteltua, kiinnostavaa ja monipuolista. Opetuksen myötä päästiin
tavoitteisiin erinomaisesti. Kokonaisuutena valmennusosio
oli erittäin hyvä; päällimmäiseksi jäi innostus opetussisältöä
kohtaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti