1. Opetusharjoittelu 30.8.2016 Haaga-Helia; SOME-Ope – Kuinka hyödyntää SOMEa opetuksessa?
Pääsin kouluttamaan
AmO-opiskelija -kollegoitani elokuun lopussa sosiaalisen median hyödyntämistä
opetuksessa sekä digitaalisten osaamiskansioiden laatimisessa. Toimeksiannon sain ohjaavalta opettajaltani
Heli Viirolalta kesäkuun alussa käymämme keskustelun perusteella. Lähdin
suunnittelemaan opetusta pohjaten sitä keskusteluihin, jota kävin
opiskelijakollegoideni kanssa 9.6. vertaisryhmätapaamisessamme. Lisäksi laadin
ennakkokyselyn, jolla oli tarkoitus selventää haluttuja sisältöjä sekä
opetuksen lähtötasoa. Sain ennakkokyselyyn viisi vastausta, mutta ne olivat
niin linjassa omien ajatuksieni suhteen koulutuksen sisällöstä, jotten katsonut
tarpeelliseksi lähettää muistutusta vastaamisesta. Tätä voi tulevaisuudessa
kehittää ja lähettää muistutusviestin vastaamisesta, jotta lähtötasotilanne on
paremmin selvillä.
Asetin opetukselle konkreettiset tavoitteet,
sillä halusin oppijoiden saavan mahdollisimman paljon lisätietoa oman päätöksen
teon helpottamiseksi.
Opetukseni tavoitteet olivat:
• Tunnistaa
vaihtoehtoja digitaalisiin osaamiskansioihin
• Ymmärtää
sosiaalisen median perusteita ja tutustua eri sisällöntuotantoalustoihin
• Hyödyntää
oppimista tukevia somevälineitä
• Kuinka
hyödyntää sometietoutta omalla toimialalla
Suunnitellessani valmennusta, ajatukseni oli tuottaa
mahdollisimman konkreettista ja hyödyllistä aineistoa, jota opettajat voisivat
hyödyntää laatiessaan osaamiskansiota sekä edelleen omassa työssään.
Ajallisesti minulle oli varattu aamupäivä, 2-3 tuntia.
Käynnistin valmennuksen suunnittelun jo alkukesästä
tarkoituksena luoda runko, jota sitten täydentää ajankohtaisilla sisällöillä. Halusin
rakentaa koulutuksesta kokonaisuuden joka motivoisi kuuntelemaan, kyselemään ja
sisäistämään somen moninaiset mahdollisuudet sekä kuinka jatkohyödyntää niitä.
Oppimisnäkemyksiä arvioitaessa toteutin kombinaatiota
humanistisesta, kognitiivisesta ja konstruktiivisesta lähestymistavoista, sillä
oli oletettavaa ja osin ennakkotutkimuksen vahvistamaa, että osallistujilla oli aiempaa kokemusta ja
tietoa somen käytöstä sekä yksityishenkilöinä että opetusalan edustajana.
Jonkin verran asioita jäi käsittelemättä, mutta kokonaisuus onnistui
mielestäni hyvin. Opetusmuotona oli enemmänkin asiantuntijamainen ja esittävä,
ryhmätyöskentelyä en opetukseen tällä kertaa sisällyttänyt, johtuen
tietokoneluokasta sekä käytettävästä ajasta joka oli suhteessa käsiteltäviin
asioihin. Tarkoitukseni oli tuottaa oppijoille tietoa ja kertoa vaihtoehtojen
mahdollisuuksista, kuulijan vastatessa tulevista valinnoistaan edetessään
toiminnassaan. Oppimistyyleinä
yhdistelin myös visuaalista, auditiivista sekä kinesteettistä, joskaan tehtäviä
opetukseeni ei juurikaan sisältänyt, lukuun ottamatta yleistä keskustelua ja testejä
sekä kahoot-kyselyä johon osallistujat vastasivat. Toteutin kahootin
palautekyselynä, jossa ei ollut mukana vuorovaikutteista kilpailua.
Aamu alkoi rennosti Elastisen: ”Katse ylös ja eteenpäin”
sävelten saattamana.
Päivän sisältönä oli tarkoitus käydä läpi:
• Osaamiskansio
• blogit,
vlogit, google sites/docs, Kyvyt.fi
• SOME
alustoja
• Tekijän
oikeudet somessa
Ensiksi herättelin osallistujia hieman teettämällä heillä
pelillisen opettajatestin, joka antaa osviittaa omasta opetustyylistä. Tämän
jälkeen siirryttiin osaamiskansioiden vertailuun, johon esittelin muutamia eri
vaihtoehtoja. Tämä osio herätti paljon kommentointia ja keskustelua, sillä
jokaisessa oli hyvää sekä huonoa, täydellistä versiota ei itsellenikään ole
vielä tullut vastaan.
Sen jälkeen avasin hieman sosiaalisen median maailmaa tutkimuksien
valossa, ajankäytön ja käyttötarkoituksien muodossa. SOME-kanavia kävimme
pikaisesti läpi, eniten sivusimme LinkedIN-palvelua, joka on työelämän ”facebook”. Esittelin hyödyllisiä palveluita, kuten
Google Alertsin, joka mahdollistaa verkkoseurannan itseäsi kiinnostavista
asioista. Kävin lisäksi läpi muutamia saitteja, joista löytää opetukseen
soveltuvia ohjelmia ja sovelluksia. Loppuun halusin tuoda vielä tietoa
tekijänoikeuksista, miten esim. liikkuvaa kuvaa voi ja tulisi käyttää
opetuksessa.
Käytin valmennuksessa eri tekniikoita; konkretisoivaa ja
ohjauksellista esittämistä sekä vapaata keskustelua. Hyödynsin myös eri
välineitä, kuten internet-sivustoja, joiden avulla pystyin konkretisoimaan
asioita ja yhdistelemään visuaalista sekä auditiivista oppimista.
Ajoituksen kanssa on aina haasteita, keskustelua käytiin
paljon ja kysymyksiä sateli, joten huomasin olevani aikataulusta jäljessä. Tämä
ei kuitenkaan aiheuttanut suurempaa huolta, sillä jouhevasti muokkasin ja jätin
esittämättä muutamia slaideja. Nämä
slaidit olivat kuitenkin osallistujille jälkikäteen toimitetussa versiossa,
johon he voivat perehtyä ja syventää tietämystään.
Purimme opetusta jälkeenpäin vapamuotoisesti lounaalla ja
oman vertaisryhmän kesken. Näissä keskusteluissa nousi esiin se, että aikaa
olisi ollut hyvä olla enemmän käsiteltäviin aiheisiin nähden. Muutoin sain rakentavaa palautetta, että
minulla syväalainen tietämys some-maailman kanavista ja konkreettinen
lähestymistapa ongelman ratkaisuun.
Kokonaisuutena katsoen saavutin valmennuksen tavoitteet
mielestäni hyvin, ainakin toteuttamani kyselyn perustella. Osallistujia oli 15 henkilöä,
jotka kouluttavat opettajina eri
oppilaitoksissa sekä toimivat yritysmaailmassa. Toteuttamani kyselyn (vastaajia
13 kpl) perusteella 77% osallistujista tietää minkälaisen osaamiskansion
aikovat toteuttaa. Ennakkokyselyssä 60% ei tiennyt minkälaisena osaamiskansion
aikoo toteuttaa.
Osaamiskansion hyödyllisyys arvioitiin hyväksi 92%:n mukaan
ja some-osion hyödyllisyydestä oli samaa mieltä 53%, muutaman kokiessa, että
tietoa tuli liikaakin omaksuttavaksi.
46% koki opetustyylini osallistavana ja 54% monipuolisena. Koulutuksen arvioinnissa 62% antoi
kiitettävän ja 38% hyvän arvosanan. Näihin lukuihin ja tuloksiin olen
kouluttajana erittäin tyytyväinen.
Analysoinnin kautta voi aina kehittää toimintaa, mutta uskon
perustoimintani, jossa pyrin antamaan aina parhaan mahdollisen toteutuksen
kuulijakunnalle, tuottavan hyviä tuloksia jatkossakin. Itseäni motivoi aina
onnistunut suoritus ja haluan valmistella esitykseni niin, ettei kuulija
joutuisi pettymään ja että hän saisi minulta uusia ajatuksia ja toimintoja
omaan työhönsä, puhumattakaan että hukkaisi aikaansa kuuntelemalla ”diipadapaa”.
Tätä ohjenuoraa pyrin toteuttamaan kaikissa koulutuksissa ja valmennuksissa,,
otan haasteena vastaan sen, jos en saa osallistujia mukaan/ innostumaan. Itselleni osallistujien innostuminen ja
auttaminen sekä tietenkin valmennuksista tuleva laskutus toimii motivaattorina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti