5. Opetuksen havainnointi 29.9.16 Kiinteistöpalvelut-työpaja & S2-opettaja
Sain loistavan mahdollisuuden päästä seuraamaan
kiinteistöpalvelualan työpajaa ja siellä tapahtuvaa Suomen kielen opetusta 29.9.16
pidettyyn työpajamaiseen kolmen kuukauden mittaiseen valmennukseen.
Havainnoin kollegaani, S2-opettajaa Sampo Loukea, jonka
opetystyyli oli erittäin rauhallinen ja hyvin henkilöiden kielitasoja
huomioiva. Sampo käytti mainiosti hyödykseen esimerkkejä sekä erillisiä,
soveltuvia työvälineitä, kuten videoita, fläppiä, omia käsiään ja piirtämistä
selventääkseen sekä saadakseen opiskelijat omaksumaan Suomen kieltä. Hän
hyödynsi monipuolisesti sekä suullista että kirjallista kielen harjoittelua,
kuullun ymmärtämistä, luetun ymmärtämistä ja itse kirjoittamista erillisten
harjoitteiden avulla. Itselleni havainnointi oli mieltä avartava, jonka
pohjalta lasken oman tulevan työpajani tavoitteitani huomattavasti
realistisemmalle tasolle.
Häneltä sain itselleni hyviä vinkkejä, kuten poimia apuopettajaksi kielitaitoisin, hyödyntää hänen osaamistaan ja varmistaa hänen avullaan myös muiden ymmärtäminen. Toki hän käytti myös Google translate-palvelua, jota itsekin tulen hyödyntämään. Kollegani taustoitti konkreettisin menetelmin ja esimerkein opiskelijoille kirjallista tehtävää, jonka avulla hän arvioi opiskelijoiden kirjallista osaamista. Aineisto jonka opiskelijat hänelle tuottavat, toimii myös heidän hakemuksenaan tulevaan työharjoitteluun.
Työpajassa oli 10 opiskelijaa ja heidän suuntautumisensa oli
kiinteistöpalveluala, johon liittyen päivän aikana käytiin läpi
toimiala-kohtaista sanastoa sekä työelämätaitoihin liittyvää sanastoa.
Työpaja toimii arkisin 9-14 välisenä aikana ja sen
tavoitteena on
- edistää maahanmuuttajien kotoutumista Suomeen
- sujuvoittaa oman polun löytymistä
- antaa valmiuksia työelämään
Opetuksen sisältöinä on
- oppia
Suomen kieltä ja kulttuuria
- tutustua
ammattiin työtä tehdessään
- harjoitella
työvalmentajan tuella
- saada
ohjausta jatkosuunnitelmaan
Toiminnan kuvauksena on tuottaa
- ammatillisia
opintoja ja S2-kieliopintoja
- toiminnallisin,
digitaalisia ympäristöjä hyödyntävin menetelmin sekä
- yhteiskuntaan
integroivia yhteiskunnallisia ja kulttuurillisia opintoja.
Kävimme opetuksen jälkeen keskustelua, jossa toin esiin
arvostukseni hänen valitsemalleen opetustyylilleen, systemaattiselle asioissa
etenemiselle sekä yksilöiden vahvuuksien huomioimiselle. Keskustelimme myös
opiskelijoiden laajemmasta mukaanotosta keskustelujen ja tehtävien osalta,
itsensä esittelystä ryhmälle jne., jotka omalta osaltaan sitouttavat
opiskelijoita enemmän oppimiseen. Keskustelimme myös siitä, kuinka työpajamaista
opetusta voi verrata vapaamuotoiseen, ohjattuun oppimiseen jossa opitaan
asioita konkreettisesti tekemällä ja osaaminen henkilökohtaistetaan valmennusprosessin
edetessä ja mahdollinen jatkopolutus suunnitellaan yksilöllisesti. Tätä tulen
hyödyntämään omassa yrittäjyys-työpajassani, joka käynnistyy lokakuun alussa.
Havainnointi oli itselleni erittäin hyödyllinen ja ajankohtainen, jonka
pohjalta suunnittelen realistisemman toteutuksen, niin sisältöjen suhteen kuin
vaativuustasojenkin osalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti