4. Opetusharjoittelu Digitaalinen markkinointi
Opettajaopiskelijakollegani mahdollisti minulle hienon
tilaisuuden päästä valmentamaan digitaalisen markkinoinnin ja myynnin
toimintoja tulevaisuuden myyntityön tradenomiopiskelijoille Haaga-Helian
ammattikorkeakoulussa. Minulle oli
varattu parin tunnin slotti, jonka aikana tarkoitukseni oli saada käytyä läpi
pääkohtia tämän päivän digitaaliseen markkinointiin liittyen.
Laadin ao. ohjaussuunnitelman käytyäni keskustelua ohjaavan
opettajan Pirjo Puroveden kanssa.
Ohjaussuunnitelma
Paikka ja ajankohta:
Haaga-Helia amk luokka 2009 to 17.11.2016 klo 9-11
Opiskelijat:
Yritysmarkkinointi ja asiakassuhteet
-opintojakso 2.lukukauden
myyntityön opiskelijoille.
Teema ja tavoitteet:
Digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media
Ymmärtää
sosiaalisen median vaikutuksia myynnin tehtäviin
Hyödyntää
soveltuvia somevälineitä
Aikaansaada
some tietouden laajennusta ja vaikutuksia omaan toimintaan
Valmennuksen aiheet:
Ostoprosessi ja ostajaprofiilit, some tilastot,
verkkojulkaisut: (blogit, vlogit), some-kanavat (LinkedIN, Facebook, Twitter,
Snapchat), sisältömarkkinointi, brändin rakentaminen, sisällön julkaisujen
automatisointi
Käytettävät
menetelmät:
Ryhmäkoon ollessa ennalta ilmoitettu n. 40 henkilöä, päädyin
pitämään ns. asiantuntijaluennon.
Opetukseni analysointia
Avasin osallistujille sosiaalisen median maailmaa
tutkimuksien valossa, ajankäytön ja käyttötarkoituksien muodossa. SOME-kanavia
kävimme pikaisesti läpi LinkedIN-, Facebook, Twitter ja Snapchat –palveluiden
kautta. Esittelin hyödyllisiä palveluita, kuten Google Alerts, Tweetdeck ja
Feedly.com, joka mahdollistaa verkkoseurannan itseäsi kiinnostavista asioista
hastagien ja avainsanojen muodossa. Sisältömarkkinoinnin osalta kävin läpi hyötyjä
ja tavoitteellisen toiminan merkitystä. Lisäksi esittelin muutamia
blogi-alustoja ja kannustin kokeilemaan vlogien tekoa sekä sisällön
julkaisemiseen liittyviä hyötyohjelmistoja.
Käytin valmennuksessa eri tekniikoita; konkretisoivaa ja
ohjauksellista esittämistä sekä vapaata keskustelua. Hyödynsin esimerkkejä,
joiden avulla pystyin konkretisoimaan asioita ja yhdistelemään visuaalista sekä
auditiivista oppimista.
Käytettävänä menetelmänä pidin ns. asiantuntijaluennon,
jossa pyrin pitämään kuulijakunnan mielenkiintoa yllä keskustelemalla ja
kysymällä osallistujilta avoimia kysymyksiä rajatusta aiheesta heidän
kokemuksiaan jne. Mielestäni onnistuin tässä kohtuullisen hyvin, kysymyksiä
tuli ja osallistujat kommentoivat aihetta omiin kokemuksiinsa pohjaten. Pysyin
aikataulussa hyvin ja tauotin esitystäni soveltuvasti. Koin itse erittäin
miellyttäväksi päästä valmentamaan aktiivista, sanavalmista nuorista
opiskelijoista (n. 20v.) koostuvaa ryhmää, joka on syntynyt internet
ympärillään, jolloin heidän tietämyksensä ja näkökantansa voivat olla hyvinkin
ajantasaiset verrattuna yli nelikymppisiin opiskelijoihin. Itsekin opin uutta
päivän aikana, nimittäin tulossa olevasta Super-Mario pelistä josta povataan
yhtä suurta, ellei suurempaakin menestystä kuin PokemonGO-huumasta.
Havainnoijana toimi
kollegani Pirjo Purovesi, jonka arvio toteutuksesta oli seuraavanlainen:
Hanna tietää ja tuntee asiansa ja se näkyi myös tänään. Hän
käytti paljon käytännön esimerkkejä avaamaan asioita.
Hanna puhui koko ajan rauhallisesti ja selkeästi.
Opiskelijoiden oli helppo heittää kysymyksiä
esityksen lomassa. Eli Hanna sai aamuväsyneet opiskelijat hyvin mukaan alusta alkaen.
Hanna liikkui luokassa koko ajan ja esitti asiat ilman, että
hänen täytyi tukeutua kalvoihin.
Hanna piti ”asiantuntijaluennon” aiheesta. Hän oli koonnut
esityksensä uusinta faktaa erilaisista
ajankohtaisista lähteistä. Hannan luennon jälkeen opiskelijat pohtivat
pareittain miten heidät omat yrityksensä näkyvät sosiaalisissa medioissa ja
miten ne löytyvät hakukoneista.
Hanna osaa ajankäytön eli hänelle oli annettu aikaa kaksi
tuntia ja hän piti siitä hyvin kiinni.
LIsätietoa löytyy (- tekijänoikeudet -> SOME) -> http://www.opentekoa.fi/ , https://sites.google.com/site/someopaste/somepalvelut/qr-koodit
LIsätietoa löytyy (- tekijänoikeudet -> SOME) -> http://www.opentekoa.fi/ , https://sites.google.com/site/someopaste/somepalvelut/qr-koodit
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti