Asiantuntijaseminaari 14.10.2016 klo 12.30-14.30/Katriina Höökin opetuksen havainnointi
Laurea-ammattikorkeakoulu
| Laurea University of Applied Sciences
Vanha maantie 9, FI – 02650 Espoo (Leppävaara) www.laurea.fi
Vanha maantie 9, FI – 02650 Espoo (Leppävaara) www.laurea.fi
Aihe: Englannin
kielinen luento aiheesta Competence & risk management in a supply chain
business environment Tavoite ja menetelmät
Kohderyhmä: Turvallisuusalan ensimmäisen vuoden opiskelijoita, paikalla n. 25
opiskelijaa
Tila: perinteinen luokkahuone, pulpetit
Apuvälineet: powerpoint-materiaali, mikrofoni,
käytännön esimerkit, ryhmäkeskustelun alustus sekä yksilötehtävän alustus.
Oppimisen toteuttajina olivat Katriina ja opiskelijat itse tiedon
analysoinnin ja jatkohyödyntämisen kannalta.
Konkretisointi ja käytäntöön linkitys toimivat hyvin, koska
Katriina käytti konkreettisia esimerkkejä kiteyttääkseen asiaa ja
selventääkseen asioiden merkityksiä. Hänen asiantuntemuksensa ja syväalainen
osaaminen ja tietämys ei jäänyt kenellekään epäselväksi.
Osaaminen kehittyi jakelukanavaisuuden merkityksestä liiketoiminnalle
sekä uusien tehtävien ja sitä kautta tarvittavien kompe-tenssien tarpeesta. Myös
ajanhallinnan merkitys selkeni opiskelijoille konkreettisten esimerkkien ja
käytännön läheisten kuvauksien kautta.
Vuorovaikutusta oppimistilanteessa oli lähinnä vain
opettajan ja opiskelijan välillä.
Ryhmätehtävässä käytiin keskustelua lähimpien osallistujien kesken. Lisäksi toisessa osiossa tehtiin ensin yksilöpohdinta, josta keskusteltiin ja purettiin pienryhmissä.
Rakenne, aikataulu, selkeys: ok. Katriina pysyi annetussa aikataulussa
hyvin. Seminaarin rakenne oli looginen
ja syventävään tietoon ohjaava. Katriina esiintyi vakuuttavasti, osaavasti ja
luontevasti, jolloin opetustilanne näkyi oppilaille luotettavana ja
uskottavana.
Arviointi: Katriina toteutti opetuksen vakuuttavasti ja mielenkiintoisesti
aikaansaaden keskustelua ja nosti esiin kohtia jotka herättivät opiskelijat
esittämään tarkentavia kysymyksiä. Oppimisen kannalta tavoite toteutui
mielestäni hyvin, sillä opiskelijat sisäistivät uusien tarvittavien taitojen
merkityksiä tulevaisuuden työpaikoilla ja oppivat ymmärtämään selkeämmin ajankäytön
merkityksiä ja haasteellisuuksia tehdessään yksilöpohdintaa omasta
ajankäytöstään. Hän oli johdonmukainen
ja vakuuttava esiintyjä, itsekin kiinnostuin ko. aiheesta suuresti ja hyödynsin
ajankäytöllistä tehtävää oman aikatauluni selkiyttämiseen niin, että minä
hallinnoin aikaani, ei kalenteri ja/tai muut.
Palautetta seminaaristaan Katriina sai suullisesti sekä opiskelijoilta että
ohjaajilta ja havainnoijilta heti luennon jälkeen. Lisäksi Katriina kertoi että hän saa vielä erikseen
kirjallisen palautteen Laureasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti